Efter en nästan vårliknande helg är det igen dags för ny vecka. Sportlovet är slut och de är igen en ”vanlig” vecka. Nu håller vi oss sunda och friska även denna sista vecka i åretets ”sjukmånad”.

Ännu är det förkylningstider och det blir kanske inte bättre av dessa varma härliga dagar när de blir så härligt ute att man missar att det fortfarande är lite för kallt för att ta av sig för mycket. Här kommer mina topptips för att maximera chanserna att hålla dig frisk från dessa infektioner i början av året.

  1. Undvik att röra i ögon, näsa & mun. Detta är ju en självklar punkt men allt för många av oss är nog lite slarviga här.
  2. Hål god hygien! Också självklart men de hamnar mycket bakterier och virus på de vi tar på under dagen. Tvätta händerna ofta och ha en bra handkräm i väskan för att slippa torra händer.
  3. Träna och rör dig för att de såklart superbra och har visat sig ge skydd mot lite infektioner, men var försiktig. Träning, speciellt hård sådan, bryter initialt ner kroppen och då gäller de att man är noga med återhämtning och energipåfyllning. Var också noga med att vila om du känner sjuksymptom, från hals och nedåt är ett bra riktmärke.
  4. Stress påverkar också immunförsvaret. Ta hand om stress, både fysiskt och mentalt.
  5. Planera in ett par återhämtningsdagar för att låta kroppen hämta sig.
  6. Sikta på någon mer timme sömn än vanligt.
  7. Ät en balanserad diet och avstå från låg energitillgänglighet.
  8. Om du ändå ligger på ett kaloriunderskott på grund av en målsättning, se till att ta hjälp av rådgivare som kan guida dig till en så hälsosam väg som möjligt.
  9. Hjälp kroppen med de mikronutrienter vi behöver. C-vitamin är något som även om de kanske råder delade bevis kring om de ”botar eller motar” förkylning så vet vi att det är enormt många fördelar med att ha goda nivåer. En multivitamin för att stötta hela serien av intag kan vara en god extra försäkring.

Hoppas detta hjälper er att håller er ifrån denna envis influensa och tröttsamma förkylning. I veckan ser vårt träningsschema ut såhär!

måndag

  • Hanging & Cardio Workout med Daniel Telleborn 8:30 till 8:55
  • Stability Cardio med Daniel Telleborn 9:00 till 9:25
  • Move2day Challenge – 55 min med Jonas Hansson 18:00 till 18:55

onsdag

  • Functional Workout med Sandra Telleborn 8:30 till 8:55
  • Ball Workout med Sandra Telleborn 9:00 till 9:25
  • Hanging & Cardio Workout med Daniel Telleborn 17:30 till 17:55
  • Burning Cardio med Daniel Telleborn 18:00 till 18:25

torsdag

  • Box Cardio med Sandra Telleborn 17:30 till 17:55
  • Functional Workout med Sandra Telleborn 18:00 till 18:25

fredag

  • Tabata med Daniel Telleborn 8:30 till 8:55
  • Stability Core med Daniel Telleborn 9:00 till 9:25

lördag

  • Move2day Challenge – 40 min med Daniel Telleborn 9:00 till 9:40

 

Är du intresserad av att vara med oss mot ett hälsosammare liv är det bara att höra av sig! Alla kan träna med oss! Och på fredag är det förresten mars och då kommer nya erbjudande både skönhet, inre hälsa och PT. Håll utkik så du inte missar detta! Men det finns fortfarande några dagar att utnyttja till exempel PT Start Up – 6 Primal Movements! Grymt paket för att få lite hjälp att komma igång rätt med kroppens grundläggande rörelser. Klicka här och läs mer!